لینک فایل<تحقیق در مورد کلسيم >

تحقیق در مورد کلسيم ,کلسيم,دانلود تحقیق در مورد کلسيم ,کلسيم تحقیق در مورد کلسيم دوست گرامی،در این پست توضیحات در مورد تحقیق در مورد کلسيم .را مشاهده می نمایید .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 4 صفحه

قسمتی از متن .doc :

‏1

‏کلسيم

‏کلسيم را عموماً مي شناسيد و مي دانيد که در استخوان ها وجود دارد و کمبود آن ‏موجب پوکي استخوان مي شود و اطلاع داريد که‏ ‏ ‏کلسيم به ميزان فراوان در شير وجود ‏دارد . پس چرا زنان ميانسال و مسن ما با وجود اطلاع از اين مسأله مبتلا به پوکي ‏استخوان مي شوند؟ اين حقيقت نشان مي دهد که بايد بيشتر در مورد کلسيم بدانيم و ‏منابع ديگر آن را بهتر بشناسيم.

‏کلسيم، فراوان ترين مينرال * موجود در بدن است. بدن ما تقريباً 1 کيلو گرم کلسيم ‏دارد. البته در افراد مختلف با استخوان بندي متفاوت، مسلما اين ميزان فرق مي کند. ‏بيشتر کلسيم در استخوانها و دندانها نشسته است و تنها 1% آن در بقيه بدن وجود دارد ‏که همين 1 درصد اعمال زيادي انجاممي دهد، مثلاً انقباض همه ماهيچه هاي ما بسته به ‏وجود کلسيم است .

‏جذب و انتقال کلسيم

‏جذب آن در خون به صورت يون کلسيم و از ديواره روده صورت مي گيرد.عاملي که موجب ‏افزايش جذب کلسيم مي شود ويتامين

‏2

D ‏است ، به همين دليل قرصهاي مکمل کلسيم را با ‏ويتامينD ‏تهيه مي کنند. لذا اگر منابعي را که داراي اين 2 عنصر است مصرف کنيد که ‏کلسيم موجود در آنها بهتر جذب مي شود.

‏در صورتي که در غذا، ماده اي بنام اگزالات باشد، جذب کلسيم آن کاهش مي يابد و به ‏همين دليل است که کلسيم اسفناج و چغندر، به خوبي کلسيم شير جذب نمي شود.

‏اسيد فيتيک موجود در سبوس گندم نيز جذبCa ‏را کاهش مي دهد ولي اين مسئاله زماني ‏اثر گذار است که مصرف آن خيلي زياد باشد مثل گياهخواران مطلق.

‏دريافت کلسيم کافي ، اثرات مثبتي در کاهش فشار خون افراد ‏مبتلا به فشار خون دارد تنظيم ميزان کلسيم بدن ، بر عهده هورمونهايي است که از غده ‏تيروئيد ترشح مي شوند.

‏دريافت کلسيم کافي اثرات مثبتي در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا ‏دارد.

‏عملکرد کلسيم در بدن

* ‏کلسيم عامل استحکام استخوانهاست. کلسيم کافي بايد در غذاي نوجوانان قبل از ‏بلوغ وجود اشته باشد تا استخوانها تراکم مناسبي بيابند و در سالمندي به پوکي ‏استخوان مبتلا نشوند.

* ‏کلسيم براي عملکرد عضلات ضروري است و تا کلسيم وجود نداشته باشد حرکت امکان ‏پذير نمي باشد .

* ‏انتقال پيامهاي عصبي با واسطه يون کلسيم صورت مي گيرد.

* ‏کلسيم در يکي از مراحل انعقاد خون دخيل است.

‏همانطور که متوجه شديد،‏ ‏کلسيم فعاليتهاي زيادي را در بدن بر عهده دارد.

‏عوارض کمبود کلسيم

‏عوارض کمبود کلسيم‏ ‏در کودکانراشيتيسم، در ميانسالاناستئو مالاسي ، و در ‏بزرگسالان استئوپروز است.

‏3

‏اين بيماري ها در اثر کمبود ويتامين D‏نيز بروز مي کند، پساگر مي خواهيد ‏استخوانهاي محکمي داشته باشيد بهتر است مراقب مصرف ويتامينD ‏هم باشيد. ‏کمبود شديد کلسيم، انقباض شديد عضلات به حالت کزاز را به دنبال دارد که ابتدا به ‏صورت ‏ ‏گرفتگي عضلات ديده مي شود.

‏البته اين حالت کمتر رخ مي دهد و آنچه ما بيشتر از کمبود کلسيم ديده ايم، پوک ‏شدن استخوانها در سنين بالاست که براي جلوگيري از آن بايد از نوجواني به فکر باشيم.

‏کلسيم از راه پوست هم به هدر مي رود فعاليت زياد در ‏حرارت بالا و تعرق زياد، دفع پوستي کلسيم را افزايش مي دهد .

‏چرا که در اثر بالا رفتن سن، درد استخوان، راحت شکسته شدن و دير جوش خوردن ‏استخوانها گريبانگيرمان مي شود .

‏ميزان مورد نياز کلسيم روزانه800 ‏تا1200‏ميلي گرم است.

‏براي جلوگيري از ابتلاء به استئوپروز چه بايد بکنيم ؟

· ‏دريافت کلسيم، و ويتامينD‏بايد در حد استاندارد باشد.

· ‏نبايد سيگاربکشيم.

· ‏نبايد قهوه و چاي بيش از حد مصرف کنيم.

· ‏نبايد ديورتيک (داروهاي مدر) بيش از حد مصرف کنيم.

· ‏بايد بيشتر خود را در معرض خورشيد قرار دهيم تا ويتامين  D‏در زير پوستمان ‏توليد شود.

· ‏در هر سني که هستيم دست از ورزش کردن و فعاليتهاي بدني برنداريم،‏ ‏چراکه کم ‏تحرکي استخوانها را پوک مي کند.

· ‏مصرف کافي منابع ويتامين D‏را فراموش نکنيم.