لینک فایل<تحقیق در مورد پیشینۀ حجاب و چگونگی نفوذ آن در ایران 119 ص >

تحقیق در مورد پیشینۀ حجاب و چگونگی نفوذ آن در ایران 119 ص ,پیشینۀ حجاب و چگونگی نفوذ آن در ایران 119 ص,دانلود تحقیق در مورد پیشینۀ حجاب و چگونگی تحقیق در مورد پیشینۀ حجاب و چگونگی نفوذ آن در ایران 119 ص دوست گرامی،در این پست توضیحات در مورد تحقیق در مورد پیشینۀ حجاب و چگونگی نفوذ آن در ایران 119 ص .را مشاهده می نمایید .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 149 صفحه

قسمتی از متن .doc :

‏1

‏بخش اول:

‏پیشینۀ حجاب

‏و چگونگی نفوذ آن در ایران

‏2

‏«‏امام علی(ع): زنان را در حجاب و پوشش نگاه دار، زیرا زن ‏«‏گل‏»‏ است.‏»

‏نهج‏‌‏البلاغه، نامه31

‏این بخش متشکل از سه مبحث می‏‌‏باشد؛ در مبحث اول به تشریح مقام و حرمت دختران و زنان از دیدگاه اسلام و اقوام دیگر خواهیم پرداخت، در مبحث دوم پیشینۀ حجاب را در میان اقوام باستان تاکنون بیان می‏‌‏کنیم و در مبحث سوم نیز چگونگی نفوذ بی‏‌‏حجابی را در ایران بررسی خواهیم کرد:

‏مبحث اول: مقام و حرمت دختران و زنان از دیدگاه اسلام و اقوام دیگر

‏شایسته است که قدر و منزلت دختران و زنان از منظر شارع مقدّس احراز گردد و انصاف نیست که قبل از مطالعه و تعمّق در احکام الهی و ارشادات قرآنی و نیز بررسی وضع گذشتۀ زن در اعتقادات پیشین مردم ماقبل (تا زمان) مبعث رسول اکرم(ص) مبادرت به نتیجه‏‌‏گیری نمود. قبل از ظهور اسلام، اعراب جاهلیت رسم زشتی داشتند که به موجب آن دختران خود را زنده‏‌‏ به گور می‏‌‏کردند، این رسم ناپسند ریشه در ننگ شمردن فرزند دختر داشت، اما بعد از طلوع خورشید اسلام در شبه جزیرۀ عربستان، قرآن این رسم را جاهلانه دانسته و آن را تقبیح نمود:

‏4

‏«‏و‏َ‏ا‏ِ‏ذا ب‏ُ‏ش‏ِّ‏ر‏َ اَحَدَهُم‏ْ‏ بَالْنثی ظَلَّ وَجْهُهُ مِسْوَدّاً وَ هُوَ کَظِيم يَتَواری مِنَ الْقَومِ مِنْ سُوء ما بُشِّرَ بِهِ اَيُمْسِکُهُ عَلی هُونٍ اَمْ يَدُسُّهُ فِی التُّرابِ اَل سآءَ مايْحکُمُون.‏»‏- سوره مبارکه نحل، آیات شریفه 58 و 59.

‏ ‏ترجمه: ‏«‏و آنگاه که یکی از ایشان را (مردم دوران جاهلیت را) به دختری مژده میدادند، رویش از فروخوردن غیظ سیاه می‏‌‏گردید، خود را از مردم پنهان میکرد، از شرمندگی و زشتی امری که از باب مژده به او می‏‌‏دادند. از این رو نمی‏‌‏دانست که باید او را با قبول ذلّت و زبونی نگه داشته، بزرگ کند یا او را مثل سنّت دیرینه‏‌‏ایکه مرسوم بوده، زنده به گور نماید. به هر صورت آگاه باشید که چه غلط حکم می‏‌‏کردند.‏»

‏در قبائل ابتدایی (که نمونه‏‌‏های آن تا به امروز موجود است) زن را چون حیوانات به پلیدترین کارها وامی‏‌‏داشتند، از نفس کشیدن در کنار زن احتراز می‏‌‏کردند، به بهای اندک ایشان را می‏‌‏فروختند. در روسیه تازیانه‏‌‏ای به داماد می‏‌‏دادند تا همسر خود را بزند. همه جا ارزش زن خیلی کمتر از مرد بود. در آتن، زنان در اموالی که بیش از بیست من جو بود حقّ خرید و فروش نداشتند. زن یونانی حق عقد قرارداد نداشت، نمی‏‌‏توانست بیش از مبلغ ناچیزی وام بستاند، اقامه دعوی در محکمه برای او ممکن نبود. در قوانین سولون اعمالی که تحت تأثیر زنان صورت گرفته بود اعتبار قانونی نداشت، زن پس از مرگ شوهر از ارث او سهمی نمی‏‌‏برد. در اسپارت وقتی از پسر زائیدن زن مأیوس می‏‌‏شدند او را به مرگ محکوم می‏‌‏کردند. از جمله امثال رومیان این بود: ‏«‏زن را نمی‏‌‏توان انسان نامید.‏»‏ در ایران وضع بهتر بود، عزّت و کرامت زن را بیشتر در پرده داشتن او نشان می‏‌‏دادند از این جهت در نقش